Monday 12 March 2012

Malas Adalah Teman Kegagalan....

\
ALLAH_ALLAH TUHANKU, AKU TIDAK MEMPERSEKUTUKAN DIA DENGAN SESUATU PUN....


 

Tempat yang paling dibanggakan di dunia adalah yang mempunyai penerangan dan sebaik-baik teman duduk sepanjang masa adalah buku.... ^_^
Kami menganjurkan kepada anda untuk menekuni pekerjaan anda dengan benar. Kemudian janganlah anda berpangku tangan kerana bosan, malas, dan tunduk pada kelalaian. Tetapi bangkitlah dan kemaskan rumah dan perpustakaan peribadi anda. Tunaikanlah tugas anda, dirikanlah solat, bacalah Al-Quran dan buku-buku yang berfaedah, dan dengarkanlah kaset-kaset yang bermanfaat. Duduklah bersama para tetangga dan teman-teman anda. Diskusikan kepada mereka hal-hal yang dapat mendekatkan diri kepada Allah.

Pada saat itu engkau akan menemukan kebahagiaan, kelapangan, dan kegembiraan. Janganlah sekali-kali kamu menyerah pada kekosongan, kerana semua itu akan memberimu penderitaan, kesempitan hati, godaan, keraguan dan kesuraman jiwa yang tidak dapat dihilangkan kecuali dengan menyibukkan diri dengan pekerjaan.

Anda harus memperhatikan penampilan anda, sehingga anda tetap kelihatan cantik, harum di dalam rumah serta kelihatan kemas dan bersih tempat duduk anda. Anda harus menyambut suami anda dengan akhlaq yang baik; begitu pula terhadap anak-anak anda, saudara-saudara anda, kaum kerabat anda, dan teman-teman anda dengan senyuman keramahan dan dada yang lapang.

Aku peringatkan agar engkau menjauhi perbuatan maksiat, kerana ia adalah penyebab kesedihan. Khusunya perbuatan maksiat yang banyak dilakukan oleh wanita, seperti melihat sesuatu yang diharamkan, mempamerkan kecantikan, berkhalwat dengan orang asing (bukan mahram), melaknat, mencaci dan mengumpat atau mengingkari hak-hak suami dan tidak mengakui kebaikannya. Semua perbuatan tersebut banyak dilakukan oleh wanita kecuali mereka yang mendapatkan rahmat Allah. Takutlah engkau akan kemurkaan Allah. Bertaqwalah kepada-Nya kerana taqwa adalah jaminan kebahagiaanmu dan keredhaan-Nya atas hati yang tulusmu..


APABILA KESUSAHAN DATANG MENERPA DIRI DAN KECEMASAN BERTINDIH-TINDIH MENGHIMPIT ANDA; UCAPKANLAH: Laa Ilaha Illallah

No comments:

Post a Comment